Zdjęcie przedstawia Ewelkę Taxi Driverkę

Hejka, hejka! Tu Ewelka – jestem kierowcą taxi i tworzę internetowe treści o mojej pracy. Ale od początku. Pochodzę z Jaworzna, a w 2015 roku przeprowadziłam się do Krakowa, by rozpocząć studia, które ukończyłam z tytułem magistra logistyki. Na moich social mediach dzielę się historiami z drogi, ciekawostkami i przemyśleniami związanymi z branżą taxi. To nie wszystko. Uwielbiam konie – nie tylko te mechaniczne! Chcę inspirować innych, by łączyli swoje pasje z pracą i żyli na własnych zasadach. Cenię sobie wolność i niezależność. Moja praca to nie tylko kilometry na drodze – to również ludzie, emocje i przygody, które napędzają mnie każdego dnia. Zapraszam Cię do mojego świata, gdzie znajdziesz autentyczność, energię i odrobinę szaleństwa!
Do zobaczenia na trasie!

Toyota Corolla GR Sport kombi, nazwana przeze mnie GO Evczi, to wyjątkowe auto dostosowane do pracy w branży taxi. Wyposażona w instalację LPG, zapewnia ekonomiczną jazdę, co jest kluczowe przy intensywnej eksploatacji samochodu. Pakiet dokładek Maxton dodaje unikalnego, agresywnego wyglądu podkreślając sportową linię nadwozia. Przebieg wciąż rośnie, co pokazuje, że GO Evczi jest w pełni zaangażowana w moją pracę. Świetnie spełnia swoje zadanie, przyciągając wzrok oraz idealnie pasuje do mojej dynamicznej osobowości. To połączenie funkcjonalności, stylu i oszczędności, które sprawdza się w miejskim zgiełku.

Szczegóły dotyczące samochodu GO EVCZI

Najczęściej zadawane pytania

Ile można zarobić jako kierowca taxi?

Zarobki kierowcy taxi zależą od wielu czynników, dlatego trudno wskazać stałe kwoty. Oto, co warto wiedzieć:

Forma współpracy i auto

To jaką formę współpracy z aplikacjami wybierzesz ma wpływ na Twoje dochody.

  • Pod partnerem: zarobki różnią się w zależności od tego, czy korzystasz z własnego auta, wynajmowanego, czy flotowego. Rozwinięcie tego wątku znajdziesz w dalszej części.
  • Własna działalność: większe możliwości zarobkowe, ale też wyższe koszty (np. ZUS, księgowość).

Zmienne czynniki

Praca jako kierowca taxi to zajęcie, w którym wynagrodzenie zależy od wielu czynników:

  • Miasto: w większych aglomeracjach zwykle zarabia się więcej, ale jest też większa konkurencja.
  • Pora roku: np. okresy świąteczne lub wakacyjne mogą zwiększać popyt na usługi.
  • Pogoda: deszcz, zimno czy też ładna pogoda mają duży wpływ na ilość zamówień.
  • Wydarzenia na mieście: koncerty, mecze itd. mogą generować większe zainteresowanie.
  • Szczęście: czasem kursy mogą być krótkie i mało opłacalne, a innym razem pojedynczy daleki kurs znacznie podnosi dzienny utarg.

Przykładowe zarobki

Średni utarg to 30–60 zł na godzinę, zależnie od powyższych czynników. Na przykład, w ciągu dnia można zarobić 300 zł, ale zdarza się, że jeden długi kurs pod koniec zmienia wynik na np. 700 zł. Z moich obserwacji wynika, że kierowcy są w stanie w ciągu 12h pracy zrobić około 600 zł utargu.

Koszty do odliczenia:

  • Koszty eksploatacji samochodu (paliwo, serwis, amortyzacja).
  • Podatek (np. VAT, dochodowy).
  • Ewentualne opłaty za wynajem auta lub prowizje dla partnera.

Zarobki w tej branży są zmienne, ale przy dobrej organizacji pracy i odrobinie szczęścia można osiągać zadowalające wyniki. Wszystko zależy od efektywności i warunków, w jakich pracujesz.

Jakie wymagania musi spełnić kierowca?

Aby zostać kierowcą w aplikacjach takich jak Uber, Bolt czy FreeNow w Polsce, musisz spełniać kilka wymagań. Zasadniczo obejmują one:

  • Minimalny wiek to 18 lat
  • Polskie prawo jazdy
  • Orzeczenie lekarskie oraz orzeczenie psychologiczne do pracy jako kierowca taxi (koszt ok. 350 zł)
  • Aktualne zaświadczenie o niekaralności (ważność to 30 dni od momentu wydania koszt to 30 zł)

Jakie wymagania musi spełniać samochód?

Samochód musi spełniać kilka wymagań:

  • Mieć minimum 4 miejsca dla pasażerów i być w dobrym stanie technicznym.
  • Różne platformy mają także szczegółowe wymagania co do wieku samochodu, maksymalnie jest to 20 lat.
  • Pojazd musi być czterodrzwiowy.
  • Mieć ważne OC i przegląd techniczny.
  • Posiadać adnotację taxi w dowodzie rejestracyjnym.

Czy lepiej być pod partnerem, czy na własnej działalności?

Współpraca z partnerem

Zalety:

  • Niski koszt rozliczenia – stała prowizja wynosi około 50 zł tygodniowo za rozliczenie.
  • Brak obowiązku prowadzenia księgowości czy opłacania wysokich składek ZUS – partner rozlicza podatek VAT (8% od utargu).
  • Forma zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia – minimum formalności i brak skomplikowanych wymogów prawnych.
  • Idealne rozwiązanie dla osób, które zaczynają w branży lub nie chcą zakładać działalności.

Wady:

  • Ograniczone możliwości rozliczeń kosztów, co może wpływać na wysokość dochodu do opodatkowania.
  • Brak swobody w zakresie wyboru sposobu prowadzenia działalności czy podejmowania innych współprac.

Najlepsze dla: Osób pracujących wyłącznie jako kierowca taksówki na niewielką skalę lub pracujących w innej branży na etacie, szukających niskich kosztów i prostoty rozliczeń.

Własna działalność gospodarcza

Zalety:

  • Możliwość prowadzenia działalności na większą skalę lub łączenia jej z innymi branżami.
  • Możliwość rozliczania kosztów prowadzenia działalności (np. paliwo, amortyzacja samochodu, naprawy) w celu obniżenia podstawy opodatkowania.
  • Możliwość rozwoju biznesu – prowadzenie działalności na większą skalę, np. zatrudnianie kierowców, dodanie kolejnych usług lub obszarów działalności.
  • Łączenie dochodów – możliwość prowadzenia działalności w innych obszarach, co zwiększa potencjał zarobkowy.

Wady:

  • Wysokie koszty stałe – składki ZUS (około 1500 zł miesięcznie w przypadku standardowej składki), opłata za księgową, oraz wymóg posiadania wirtualnej kasy fiskalnej.
  • Większa odpowiedzialność za formalności i obowiązki związane z prowadzeniem firmy.
  • Dodatkowy czas na rozliczenia i prowadzenie dokumentacji.

Jakiego partnera wybrać?

Wybór partnera rozliczeniowego dla kierowcy taxi zależy głównie od wielkości firmy, jej oferty oraz warunków współpracy. Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę:

Wielkość prowizji

W przypadku jazdy swoim lub wynajętym autem prowizja, która pobiera partner to 50 zł oraz 1% z obrotu brutto. Może ona być mniejsza jeśli kierowca na przykład wykonuje dużo przejazdów i auto ma oznakowane w logo firmy. W przypadku jazdy autem flotowym partner przeważnie pobiera między 45-60% z obrotu, który wykona kierowca. Warto porównać prowizje w różnych firmach, aby wybrać najlepszą ofertę pod kątem zarobków.

Zakres usług

Większe firmy zazwyczaj oferują pełne wsparcie, w tym systemy rozliczeniowe, pomoc w sprawach administracyjnych, czy udostępnianie aut flotowych. Może to być wygodne, jeśli zależy ci na minimum formalności.

Niezależność

Jeśli cenisz sobie niezależność, warto wybrać takiego partnera, który oferuje współpracę z własnym pojazdem, a w przypadku konieczności naprawy Twoje samochodu dysponuje samochodami na wynajem lub własną flotą. Zachowasz wtedy ciągłość pracy.

Renoma i doświadczenie

Z większymi firmami często wiąże się większa stabilność i wiarygodność. Zanim podejmiesz decyzję, sprawdź opinie o danej firmie i jej historii współpracy z kierowcami.

Polecani partnerzy:

  • ERES Partner
  • Eternis
  • Evelstar
  • Avalon

Zanim zdecydujesz się na konkretną firmę, warto skontaktować się z przedstawicielem i dokładnie zapytać o szczegóły oferty, prowizję, warunki umowy oraz wsparcie, jakie oferuje.

Jakie auto wybrać do pracy w taxi?

Wybór odpowiedniego samochodu do pracy jako kierowca taxi powinien uwzględniać niezawodność, niskie koszty eksploatacji i ekonomię paliwową. Oto przykładowe modele i ich średnie ceny rynkowe:

  • Skoda Fabia II (2007-2014): 10 000–20 000 zł (najem ok. 400 zł/tyg.)

    Ekonomiczny wybór, tanie części i serwis.

  • Skoda Fabia III (2014-2022): 15 000–30 000 zł (najem ok. 450 zł/tyg.)

    Nowocześniejsza, bardziej komfortowa, ale nieco droższa w utrzymaniu.

  • Toyota Prius II (2003-2009): 18 000–30 000 zł (najem ok. 550 zł/tyg.)

    Hybryda o niskim spalaniu (ok. 4,5 l/100 km), idealna do miasta.

  • Toyota Prius III (2009-2015): 30 000–50 000 zł (najem ok. 600 zł/tyg.)

    Bardziej zaawansowana hybryda, oszczędna i niezawodna.

  • Toyota Auris I (2006–2012): 22 000–35 000 zł

    Ekonomiczna benzyna, przestronne wnętrze, starszy design.

  • Toyota Auris II (2012–2019): 40 000–70 000 zł​ (najem ok. 700 zł/tyg.)

    Hybryda z oszczędnym napędem, wygodne i nowoczesne auto.

  • Toyota Corolla XI (2012–2018): 45 000–65 000 zł

    Trwały sedan, oszczędny w wersji hybrydowej, świetny na długie trasy.

  • Toyota Corolla XII (od 2018): 80 000–120 000 zł​ (najem ok. 850 zł/tyg.)

    Nowoczesne systemy, niskie spalanie, wysoka cena zakupu.

Ceny zależą od przebiegu, wyposażenia, stanu technicznego oraz lokalizacji, w której auto jest sprzedawane. Warto przed zakupem sprawdzić historię serwisową i stan pojazdu, szczególnie przy starszych rocznikach lub autach z flot. Każdy z tych modeli oferuje inne atuty, ale wspólnym mianownikiem jest ich niezawodność i niski koszt eksploatacji. To sprawdzone modele w pracy taxi, a wybór zależy od budżetu i potrzeb.

Jak wygląda rozpoczęcie pracy?

Rejestracja

Proces rejestracji jest różny w zależności od miasta w którym będziesz jeździł.

  • Współpraca z partnerem

    Musisz dostarczyć dokumenty do wybranego Partnera rozliczeniowego. Po stronie partnera jest zgłoszenie Ciebie oraz Twojego samochodu do Urzędu Miasta. Po zgłoszeniu zostaniesz umówiony na podpisanie umowy. W wielu przypadkach pracę będziesz mógł rozpocząć w przeciągu 24h.

  • Własna działalność gospodarcza

    Komplet wymaganych dokumentów musisz osobiście dostarczyć do Urzędu Miasta. Należy w urzędzie złożyć wniosek o wydanie licencji taxi. W zależności od miasta okres oczekiwania to do 30 dni. W przypadku Warszawy ten okres jest znacząco wydłużony.

Aktywacja

Proces aktywacji jest przeważnie dość szybki.

Po założeniu konta kierowcy (najlepiej gdy zrobi to Partner – wtedy masz pewność, że wszystkie przesłane dokumenty są poprawne) musisz umówić się na osobistą weryfikację w biurze Ubera, Bolta oraz FreeNow. Zrobisz to poprzez aplikację lub z pomocą partnera.

Obsługa aplikacji Uber oraz Bolt

Film szkoleniowy stworzony przez firmę ERES Partner. Dowiesz się z niego między innymi jakiej nawigacji używać, jakie są pierwsze kroki w aplikacji, jak wygląda okno przejazdu.